2012. december 6., csütörtök

Dr. Oetker története



Dr. Oetker története
Előszó a cikkhez:
A múltkori cikkben már volt szó a sütőpor feltalálójáról illetve annak keletkezéséről. A mostani cikkben viszont továbblépünk arról az emberről lesz szó, aki forradalmasította az élelmiszeripart merőben új és mégis nagyon jó ötleteivel és termékeivel. Pedig csak annyit tett, hogy a vásárlók felé fordult nem az ipar a tömegtermelés felé.


Ez a személy nem más, mint dr. August Oetker és a termék, ami világhírűvé tette az a sütőpor. Ötlete hogy ő nem az ipart célozta meg termékeivel, hanem a háziasszonyokat annyira jónak bizonyult, hogy 120 év után már az egész világ ismeri a márkanevet és mára több száz terméket és szolgáltatás forgalmaznak.
1891-a márka megszületése:

A Dr. Oetker németországi alapítású cégcsoport számos leányvállalattal, többek között Európában és Magyarország is. Az egyik legrégebbi német vállalat, éves forgalma meghaladja a nyolcmilliárd eurót.
1
891- Dr. August Oetker kikísérletezte a sütőport: 1891-ben egy bielefeldi gyógyszertár szertárában a fiatal gyógyszerész, Dr. August Oetker különböző porokkal kísérletezett, és megalkotta a Backin nevű sütőport, amely pontosan 1 font liszthez volt elegendő. S egy ingyenes recept kíséretében forgalmazta. Patikus foglalkozása miatt volt patikusserleg az első zacskókon, mint márkajelzés. 


Vegyi összetételét tekintve nátrium-hidrogénkarbonátot és a foszforsav savanyú sóját vagy dinátrium-dihidrogén-difoszfátot tartalmaz, ezek szabályozzák sütéskor a vegyület elbomlásakor keletkező szén-dioxid gyors vagy lassú felszabadulását. Az Oetker-sütőpornak megközelítőleg egyharmada nátrium-hidrokarbonát, s ezen összetétel a mai napig lényegében változatlan maradt.

S most hogy a kémia órának folytassuk ott ahol abbahagytuk vagyis Oetkernél. Talán még egy kis infó a sütőporról.  A német Justus von Liebig, sütőpora nem volt elég alkalmas a mindennapokra és erős mellékízt adott a süteménynek. A sütőpor rövid idő alatt sikeres lett, 1906-ban már 50 millió tasaknál több volt az éves eladás. A sütőport később más termékek is követték, 1894-ben megjelent a vaníliacukor. Pár évre rá neve átalakításával megszületett a „Gustin” vagyis az étkezési keményítő. Nagy sikert mégis az a termék hozott, ami miatt ma a márkát ismerik, vagyis a pudingporok miatt.

1899-A világos fej megszületése:       
      Jövőbelátásról tanúskodik dr. August Oetker, amikor 1900-ban logóval látja el termékeit.

Még 1899-ben a cég tulajdonosa grafikusok számára kiír egy tervező pályázatot. Számos munka érkezik, közülük Theodor Kind litográfus pályaműve volt a legmeggyőzőbb, amely Johanna lánya fejének sziluettjét ábrázolja. 1900-ban bejegyezik a berlini Birodalmi Szabadalmi Hivatalban márkajelként a „Világos fej” emblémát. Az új védjegy 1901-ben váltja fel a vegyészpoharat. A piros-fehér "Világos fej" ezek után minden Oetker terméken megtalálható és a vásárló felé a minőséget szimbolizálja. Dr. August Oetker ezen cselekedetével a márkagyártás megalapítójának számít Németországban.

1900-A Gyártás beindul:
A hihetetlenül megnövekedett kereslet a "Backin" sütőpor és a "Gustin" étkezési keményítő iránt ipari méretű gyártást tesz szükségessé. 1900. május 15-én, vagyis csupán 9 évvel a cégalapítás után, elkezdődik a gyártás az első németországi gyárban. Egészen 1906-ig az áruk csomagolását kézzel végezték. Ekkor jelent meg az első töltő tasakoló gép.1914-ben már 350 dolgozót foglalkoztattak

1908-Terjeszkedés első külföldi leányvállalat
 1908-ban megalakul az első külföldi leányvállalat az ausztriai Badenben. Néhány éven belül a Bécs melletti vállalat által betörnek Magyarországra is a Dr. Oetker termékek, a magyar fogyasztók elkezdik megismerni a márkát. Néhány éven belül a vállalkozás növekedése miatt már raktárat is nyitottak Budapesten a Király utca 78 szám alatt. Itt működött Weisz József családjának fűszer és csemege üzlete, amely a korai Dr. Oetker számolócédulákon és receptes füzeteken is megjelenik.

A lendületes bővülés a cég sikerszériája nem véletlen. Több szempont is szerepet játszott. Egyrészt a széles körű elérhetősége másrészt az, hogy a sütőporos tasakokon mellékelt receptek pontos betartásával a biztos siker garanciáját ígérte.

A cégalapító gyorsan rájött a változatos ételkészítési receptek hasznára ezért már az első évtizedben számos újsághirdetésben szerepeltek és sok recept füzetecskét adtak ki. Az 1911-ben kiadott Dr. Oetker Főzőiskola az aktualizált változatokat is figyelembe véve nagyobb eladást csak a Biblia produkált Németországban.


Idáig tartott a mai cikk. Jövő héten itt folytatom a márka történetét. Remélem azt is érdekesnek találjátok majd .
A cikk anyagában nagy segítségemre volt Kiss Dénes a Dr. Oetker Magyarország-tól és Török Róbert
Magyar Kereskedelmi és Vendéglátó ipari Múzeum-tól




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése